Owh...Baru Aku Tau...

Masuk umur aku 31 tahun baru aku tau yang hari ni lah sebenarnya Tahun Baru Cina diraikan. Masa aku belek-belek pesbuk petang tadi ada kelik aku berbangsa cina dok upload gambar susun telur yang berdiri. Aku pun torai lah kan. Mula-mula tak jadi. So aku pun chatting lah dengan Ms. Tan tu. Nak kan kepastian apa sebenarnya yang mereka ni buat kan. So, dia cerita lah serba sedikit. Dalam Kalender Lunar sebenarnya hari ni lah perayaan sebenarnya untuk sambut Raya Cina di mana medan magnet bumi sangat kuat. So, nak uji kesahihannya tu maka diaorang pun "mendirikan" telur. Aku pun nak lah torai kan. Biasanya bila ada gerhana jek orang buat macam ni. Ye tak?


Ms. Tan kata kena ada "kungfu" baru dapat diri kan telur tersebut. Kena sabar sikit lah then akhirnya aku berjaya "mendirikan" sebutir telur. Yeah!!! Ms. Tan siap call aku tanya berjaya tak. Dia kata sejak kecik lagi nenek moyang diaorang ajar mereka tentang perkara ni, kira jadi permainan diaorang lah bila waktunya  tiba dan aku baru tau la ni. Haha. Itu kepercayaan bangsa dia lah. Bagi kita umat Islam, ini lah salah satu kebesaran Allah. Rahsia alam. Subhanallah. Kita tengok tahun depan berjaya ke tak ye. Owh Ms. Tan kata masa untuk dirikan telur ni start dari pukul 11.oo pagi tadi sampai lah pukul 11.oo malam nanti. Ms. Tan dirikan 13 biji telur. Aku sejibik je. Haha. So, kiranya pukul 11.oo malam nanti ni dengan sendirinya telur tu akan rebah. Ni yang aku dok tunggu ni. Hehe.

FYI ; mata saye dah ngantuk, lambat plak nak pukul 11.oo ni. Baby Qarin dengan ibu dia dah lena dah. Akhirnya jam 11.oo pun berlalu dan telur itu masih belum rebah dengan sendirinya. Wallahualam. Tengok esok je lah. Jom teman Qarin tido lagi best. Hehe.

1 comments:

g.o.b.e.l.l said...

Sekarang pukul 12.43p.m. dan telur tu masih belum tumbang lagi...hmmm...still tunggu lagi...hehehe....

Post a Comment

 
G.O.B.E.L.L © 2010 | Designed by Chica Blogger | Back to top