Beraya Di Perantauan...Ceh...

Sebenarnya kali ini sudah 3 kali aku beraya di JB lah sejak kahwin hampir 5 tahun lepas kan. Ikut giliran kan. Apa ada hal. Sebelum ni tak pernah nak post kat blog kan, maklumlah kan, baru pandai nak memblog. Biasanya hari raya ke-3 baru aku akan pulang ke kampung. So, cerita sikit lah ek. Keadaannya memang ada sikit berbeza lah, bukan beza apa, juadahnya lah yang berbeza di pagi raya tu. Yang lain semua sama lah kan. Macam biasa di pagi raya pergi solat sunat aidilfitri then balik ke rumah mertua bermaafan then cari makan. Hehe.

So, ini lah juadah wajib bila aku beraya di JB ni. Laksa Johor. First time dolu macam tak boleh terima je tekak aku ni kan, maklum lah dah 25 kali, pagi raya dapat makan nasi empit dengan kuah lodeh kan. Hehe. Dah lama-lama ni terbiasa lah kan. Tak makan kang lapo. Bedal je. Tunggu raya ke-3 esok baru merasa makan nasi empit dengan aksesori bagai lah. Lepas kenyang semua pergi lah rumah sedara mara. Rutin kan. Tak kan lepas makan tido plak. Haha. tak patut banget lah tu. Persediaan mentel dan fizikal perlu ye.

Biasanya kalau ikut tahun yang sudah mau sampai ke malam beraya. Kasi licin sapu semua rumah sedara pada hari raya pertama dan kedua kan. Tapi tahun ni nampaknya rilek sikit. Tengahari tu dah balik rumah lah sebab ada pakcik aku yang ada agenda lain. So, tak ada buat apa balik rumah gelebak je lah. Kemas-kemas rumah sikit. Susun-susun kuih raya. Tahun ni tak ada beli kuih raya pun sebenarnya. Yang beli cuma kerepek barang 2 jenis je kot. Yang lain rejeki orang bagi.

Jadinya ni lah kuih raya aku. Haha. Murah rejeki tahun ni. Apa ke nama kuih ni pun aku tak reti. Belasah aje lah. Kalau ikutkan orang tak berapa pandang kuih muih ni kan. Kalau kerepek tu biasanya habis dolu. Tuan rumah plak tu yang habiskan. Haha. Tapi yang peliknya bila dah hujung-hujung raya nanti baru mencari. Yang 'koretan' tu lah yang sedap nanti. betul tak? Tak caya tengok lah nanti. Tadi petang pun hujan turun lagi. Nasib baik kat rumah je. Dapat lah berehat simpan stamina untuk beraya sakan hari esok. Yeay. Mesti penat.

Aik, apa kena mengena kasut plak ni. Haha. Saje jer sekarang ni salah satu kegilaan aku adalah pada kasut. Tapi entah kenapa aku minat sangat dengan brand adidas ni. So, esok nak banyak berjalan kena lah pilih kasut yang sesuai kan. Baru lah tak sakit kaki nanti. Agak-agak lah kan, kasut yang mana satu aku akan pakai esok ek? hehe. Silap-silap aku pakai selipar jepun je esok. Haha. lagi senang. Main sarung je kan. Biasanya macam tu lah aku. Tapi esok nak pakai kasut jugek, kasi encem sikit. Cehhhh...

Hujan sampai ke lewat petang nampaknya hari ni. Gelap je suasana membuatkan mata bertambah lah beratnya. Sian 'kuda' aku kena mandi hujan hari ni. Hik..hik..semuanya berada dalam kondisi yang baik so esok nak bergerak ke sana ke mari pun tak lah risau kan. Tapi berjaga-jaga je lah kan. Mana tau. Tawakal je lah, usaha dah buat kan. So, pakcik aku pesan esok berkumpul rumah mak mertua aku, pukul 9.30a.m++ tayar dah bergolek. Siapa lambat kena tinggal. Hehe. Alah..area JB je pun. Boleh kejo lagi. Waa...

0 comments:

Post a Comment

 
G.O.B.E.L.L © 2010 | Designed by Chica Blogger | Back to top