Pertama Kali...

Pertama kali, aku diberi kepercayaan untuk 'membawa' tahlil untuk majlis doa selamat yang diadakan Ahad lepas di rumah abang ipar aku yang baru saja pindah ke rumah sewa barunya. Maklumlah kan, pengantin baru. Rumah pun kena baru, tak kan nak dok rumah mak kan. Hehe. Line tak clear. erk!! gurau. Bukan itu tujuan sebenarnya kan. Ianya salah satu tanggungjawab suami menyediakan tempat perlindungan untuk si isteri selain memberi keselesaan pada pasangan tersebut. 

Kecil atau besar bukan ukurannya. Apa yang penting memberi keselesaan. Selain itu nur juga adalah aspek yang sangat penting. Maksudnya bila kita masuk sesebuah rumah tu terasa amannya. Apa yang penting perkara asas perlu diberi penekanan. Barulah berseri rumah tu kan selain dari kebersihan. Pun penting juga tu. Apapun, aku cuba menunaikan hasrat tuan rumahlah. Dah beria-ia minta tolong. Aku pun cuma bawa tahlil ringkas je. Sebab 1st time, rasa menggigil juga. Tapi insyaAllah akan diperbaikilah. Nak jadi abah ni kan, so kenalah menambah ilmu untuk mendidik. Tapikan, kenapa ek sejak dari dulu kenapa mesti aku? Kalau bab baca doa mesti adik beradik, sepupu or yang lain pandang aku. Ada rupa ustaz ke?

Tak apalah kan, rejeki aku. Secara tak langsung memberi sedikit kelebihan pada aku. Tersedar jugalah. Betapa pentingnya perkara macam ni kan. So, nampaklah aku ni cetek ilmu lagi. Sikit-sikit lah ek. Aku pun bukannya baik sangat or arif sangat dalam hal-hal sebegini. Tapi atas sebab tulah kena bermula ek. Kalau tidak bila lagi. Harap bila aku mendoakan orang, orang pun turut mendoakan aku. Lagipun apa yang kita ada? Nak harap siapa lagi kalau tak diri sendiri kan. Untuk menjadi abah pada zaman sekarang ni memang banyak dugaannya. So, aku kenalah bersedia untuk menjadi seorang abah yang baik pada bakal anak aku kelak, insyaAllah. Coba yang terbaik untuk diri dan mereka yang berada disekeliling aku.

0 comments:

Post a Comment

 
G.O.B.E.L.L © 2010 | Designed by Chica Blogger | Back to top